Spel: kleurenwiel uitdaging

Spelers: 2 tot 6 spelers

Benodigdheden*
- Grote houten cirkels, afhankelijk van het aantal spelers/teams.
- Drie kleine gouden houten cirkels.
- Kleine houten cirkels in primaire, secundaire en verschillende kleurtinten (bijvoorbeeld geel, groen, bruin, oranje, blauw, roze, paars).
- Dobbelsteen.

*Houten cirkels zijn te koop bij verschillende DIY winkels/groothandels. Om deze te kleuren kun je verf of acrylmarkers gebruiken.  

Doel van het spel
De spelers moeten hun kleurenkennis en creativiteit gebruiken om patronen of volgordes te maken met de gekleurde cirkels. De speler die als eerste een bepaalde uitdaging voltooit, wint de ronde. Dit spel combineert kleurenkennis, creatief denken en een vleugje competitie, perfect voor je doelgroep van kinderen en/of volwassenen.

Voorbereiding
- Elke speler krijgt een grote houten cirkel.
- In het midden van de speeltafel leg je de gouden cirkels. Dit zijn de hulpcirkels, als je een kleur nodig hebt en deze is niet beschikbaar, dan kun je een hulpcirkel inzetten.
- Verdeel de gekleurde cirkels in groepen van kleuren (bijv. roodtinten bij elkaar, blauw bij blauw, enz.).

Spelregels
Stap 1) Uitdaging kiezen: elke ronde krijgt één speler de rol van uitdager. De spelers gooien de dobbelsteen en degene met het hoogste getal is de uitdager. Deze persoon bedenkt een kleurenuitdaging. Enkele voorbeelden van uitdagingen:
a. Regenboogpatroon: maak een regenboog met de houten cirkels. Gebruik minstens één cirkel van elke kleur van de regenboog in de juiste volgorde (rood, oranje, geel, groen, blauw, paars).
b. Monochrome cirkel: vul één van de grote cirkels met alleen tinten van één kleur (bijv. verschillende tinten blauw).
c. Complementeer: plaats cirkels met tegenovergestelde kleuren in een van de grote houten cirkels (bijv. rood tegenover groen, blauw tegenover oranje, etc.).
d. Tricolor mix: gebruik alleen drie kleuren (bijv. rood, geel, blauw) en maak een mooi patroon in een van de grote houten cirkels.
e. Gradiënt: maak een kleurverloop van licht naar donker in een van de grote cirkels, gebruik makend van tinten van één kleur (bijv. geel naar donkergeel, lichtblauw naar donkerblauw).

Stap 2) Actiefase: alle spelers/teams proberen de uitdaging te voltooien door de kleine houten cirkels op de grote houten cirkels te leggen. Iedereen kan zijn eigen cirkel of een gedeelde cirkel gebruiken.

Stap 3) Puntentelling: de eerste speler die een correct patroon afmaakt, wint de ronde en verdient 1 punt. Bij een complexe uitdaging kan er extra tijd worden gegeven en kunnen de patronen beoordeeld worden op creativiteit of kleurcombinaties.

Stap 4) Winnaar: de eerste speler die bijvoorbeeld 5 punten behaalt, wint het spel.

Extra variaties
- Tijdslimiet: geef de spelers een beperkte tijd (bijvoorbeeld 1 minuut) om een patroon te maken.
- Teamspel: laat spelers in duo’s samenwerken om de uitdagingen te voltooien. Dus één houten cirkel per team.
-. Creatieve modus**: in plaats van een specifieke uitdaging, laat spelers hun eigen patronen maken met een vrije vorm, waarna de spelers elkaars ontwerpen analyseren op kleurgebruik en gebruikte patronen.

**Bij deze spelvorm gaat dan het niet om punten, maar om het starten van een creatieve discussie.